Gør noget godt for dit mentale helbred

Annonce

I en travl hverdag kan man godt komme til at glemme at prioritere sit mentale helbred. Med en eviglang to-do-liste er der altid ting, der skal gøres, og det kan være mere end almindeligt svært at koble fuldstændig af. Det er ikke desto mindre rigtig vigtigt, at du giver dig selv mulighed for at slappe af – det kan du få mere at vide om i denne guide.

1: Giv ansvaret videre

Det er svært at koble af, hvis du altid står med et tungt ansvar på skuldrene. Derfor kan det være en rigtig god øvelse at lære at give ansvaret videre til nogle andre. I arbejdssammenhænge kan du for eksempel hyre et oversættelsesbureau til at tage sig af de sproglige opgaver. Derhjemme kan du lade din familie klare rengøringen eller nogle af de andre huslige pligter.

2: Lav noget dejligt mad

Når man har travlt, kan det være rigtig fristende at glemme alt om sundhed og bestille takeaway i stedet for at lave mad selv. Det skal der bestemt også være plads til, men man kan hurtigt komme i dårligt humør, hvis man aldrig får noget sund mad. Prøv derfor at sætte tid til at lave noget mad selv – det behøver ikke være svært, det skal bare gøre noget godt for din krop.

3: Tag en pause!

Det allervigtigste du kan gøre, er naturligvis at tage dig en ordentlig pause. Selvom det er lettere sagt end gjort, kan det være en rigtig god idé at sætte din telefon på flytilstand og generelt tage en pause fra elektronikken. På den måde bliver du ikke forstyrret af notifikationer, og du har i stedet tid til udelukkende at fokusere på dig selv. Du kan for eksempel læse en god bog eller gå en tur med et familiemedlem og rigtigt få snakket igennem.